Når jeg først begynte å trene, innså jeg at kostholdet mitt måtte forandres brutalt dersom treningen i det hele tatt skulle ha noen effekt. Èn måned er gått, og alt har gått mye lettere enn jeg først trodde. Sunn og proteinrik mat ER jo faktisk bedre enn en klissete burger, smeltet ost og fett potetgull. I tillegg får jeg så mye mer energi, føler meg bedre, og vet at det har mye å si for fremtiden min.

Tenkte å gi dere noen tips til sunn og god mat, fulle av for eksempel proteiner. Nok proteiner hver dag spiller en stor rolle, enten man skal bygge muskler eller gå ned i vekt. Sistenevnte for å ikke bryte ned musklene ned når man skal bort med overflødig fett :-)

Og, klarer jeg det – klarer alle dere det! :-) Jeg levde på usunne matvarer og junkfood, og selv om forbrenningen alltid har vært ganske høy, var jeg råtten og tung på innsiden. Under her har jeg sammenlignet kostholdet mitt for 1 måned siden, med per dags dato:

For litt over 1 måned siden så kostholdet mitt slik ut:

Frokost: ingenting
Mellom skoletimene: sjokolade, brus, godis eller nøtter.
Lunsj: pizzabaguett, pizza, burger og chips, chiabatta/foccachia med kyllingsalat, ostebrød eller big-bite.
Middag: det jeg ble servert hjemme (taco, spaghetti, fiskegrateng, kylling o.l.)
Kvelds: potetgull (nesten hver dag), godis eller brødskiver.

Per dags dato ser kostholdet mitt slik ut:

Frokost: rugsprø/brødskiver med kjøttpålegg, mager vaniljekesam, cottage cheese eller frukt.
Mellom skoletimene: grønnsaker (blomkål, gulrot, brokkoli), frukt eller smoothie.
Lunsj: salat med kylling, vaniljekesam med frukt og bær, grove rundstykker med banan eller cottage cheese.
Middag: det jeg blir servert hjemme, men drar alltid på trening før middag, så det blir proteinshake i tillegg.
Kvelds: grønnsaker, frukt med vaniljekesam, fruktfat (druer, eple, banan) eller en lett yoghurt.

Mange sliter med motivasjonen til å komme i gang, og trust me – jeg har vært der, i typ. 17 år :-) Nå når jeg endelig har fått et skikkelig treningsprogram jeg kan følge til punkt og prikke, trener variert mellom styrke og kondisjon og har et bra kosthold, føles alt mye bedre for meg. Jeg ønsker virkelig å få kroppen jeg drømmer om, og alt som følger med (et stramt kosthold, innsats og viljestyrke) blir da bare bagateller. Ønsker du det sterkt nok, går alt an.

Tips til å holde kostholdet vedlike:

- Spis alltid frokost, og får du ikke tid – ta den med på skolen/jobb. Spiser du ikke frokost, kan dette påvirke resten av dagens matinntak, og studier viser at mennesker som ikke spiser frokost oftere ender opp som overvektige – enn de som spiser frokost.

- Ta alltid med noe smått du kan spise på i løpet av skole/jobbdagen (en boks med grønnsaker, for eksempel), om ikke kan du ende opp med å kjøpe en sjokolade i automaten når fristelsen for å småspise blir for stor.

- Kjøp mager Vaniljekesam og mager Cottage Cheese, disse boksene kan du ta med overalt. Vaniljekesamen smaker godt selv uten noe i, men er bedre å blande med druer eller bær. I starten kan Cottage Cheese smake forferdelig, men blander man med kanel er det faktisk ganske godt. Prøv med kanel, druer og eplebiter! :-)

- Lag en kyllingsalat kvelden før, og ta med som lunsj på skole/jobb. Eksempler på innhold: kyllingfilèt, paprika, agurk, salat, pinjekjerner, mais og ananas).

- Foreslå sunne ingredienser når det arrangeres jentekvelder, for eksempel. Mandariner, agurk, druer og vaniljekesam smaker minst like godt som smågodt, potetgull og pizza.

- Motiver resten av vennekretsen! Jo flere dere er som motiverer hverandre, jo lettere blir det. Holder man hverandre i gang, er det vanskelig å slippe taket. Dette gjelder både trening og kosthold :-)

Fikk du noen tips?